Bezpieczne auta WRC – raport Forda po wypadku Latvali

Raport Forda po wypadku Jari-Matti Latvali w Rajdzie Portugalii pokazał jak wysoki poziom bezpieczeństwa jest w obecnych samochodach WRC. Budowa Forda Focusa RS WRC pozwoliła, żeby Latvala i jego pilot, Miikka Anttila wyszli cało prawie 200-metrowym rolowaniu w dół przepaści. Na dodatek samochód będzie można odbudować i wykorzystać w dalszej części sezonu.

Raport przygotował Tim Jackson, inżynier Latvali z M-Sportu. – „Podczas tego strasznie wyglądającego z nagrań video wypadku, struktura bezpieczeństwa zadziałała wyśmienicie i jej budowa pozwoliła ochronić kierowcę i pilota. Używane elastyczne materiały takie jak stal T45 pozostały niemal nieruszone oprócz niewielkich deformacji, które nie tylko zaabsorbowały energię chroniąc załogę, ale zabezpieczyło wiele miejsc samochodu. Można go odbudować i wykorzystać ponownie.

Wprowadzone poprawki systemu bezpieczeństwa odegrały istotną rolę w wypadku, dzięki któremu kierowca i pilot wyszli bez żadnych obrażeń.”

Dane pokazały, że incydent wydarzył się na 9,1 kilometra od startu czwartej próby. Rozpoczął się, kiedy Latvala zaczął hamować na szczycie, za którym był ukryty lewy zakręt. – „Jak samochód opuszczał szczyt, samochód uniósł się, co znaczy, że hamowanie i przyspieszanie nie było tak skuteczne przy tak słabym kontakcie opon z nawierzchnią.”

Najpierw tył, potem przód Focusa WRC uderzył w skałę wewnątrz zakrętu, podbijając samochód, że ten przeleciał nad barierą i spadł w przepaść, rozpoczynając serię rolować. Maska i klapa bagażnika odpadły podczas rolowań, a drzwi Latvali otworzyły się i zostały zmiażdżone. Samochód przestał rolować po uderzeniu w drzewo. Gdyby nie to, samochód dalej staczałby się przez kolejne 50 metrów. Wypadek trwał 19,8 sekundy, gdy samochód ukończył 12 pełnych rolować. Pomimo rozmiaru wypadku, raport ujawnił, że strefa kokpitu była w bardzo dobrym stanie.

– „Pomiary pokazują, że nie było żadnych deformacji w kokpicie i klatce bezpieczeństwa. Słup A oraz kolumna przy drzwiach klatki były praktycznie nie tknięte z obu stron samochodu poza drobnymi deformacjami. Główna rura klatki, zlokalizowana blisko Słupa B po stronie kierowcy jest nieco wgnieciona, Słup C, niewspomagany przez klatkę jest wygięty. Każda z tych deformacji nie stanowiła zagrożenia dla zawodników” – powiedział Jackson.

Latvala i Anttila używali bezpiecznych foteli FIA, wprowadzonych w październiku 2008, zamontowanych przez M-Sport za pomocą aluminiowych zaczepów, które poprawiły ich pierwotną skuteczność. – „Po wypadku oba fotele zamontowane z pomocą aluminiowych wsporników wyglądają jak nowe, wykazując tym samym dodatkową skuteczność” – jest napisane w raporcie Forda.

„Motorsport to miejsce, gdzie trzeba naciskać i Rajdowe Mistrzostwa Świata znacznie poprawiły się pod kątem bezpieczeństwa. Osiągnięcia, jakie tutaj uzyskujemy dzięki tym samochodom pozwalają budować nową generację Fordów dla naszych klientów” – powiedział Mark Deans, szef działu sportu Ford Europe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *