Historia ery dwulitrowych World Rally Car’ów

W połowie lat 90-tych światowe rajdy przeżywały trudne czasy, bowiem niewielu producentów posiadało maszyny z napędem na cztery koła, które były przystosowane do rywalizacji na odcinkach. Sport tracił coraz bardziej na swojej sile, ale wtedy przyszła mocna odpowiedź w postaci World Rally Car’ów. Kilka dni temu, po zakończeniu Walijskiego Rajdu Wielkiej Brytanii, zakończyły się rajdy w formie jaką znaliśmy do tej pory. Od następnego sezonu w samochodach ubędzie 0,4 litra pojemności pod maską.

Pierwotna idea World Rally Car była prosta, pozwalała na uczestniczenie w mistrzostwach producentów, którzy wyprodukowali 2,5 tysiąca modeli drogowych i tyle samo silników. Później sprecyzowano wymagania wprowadzając minimalną długość 4 metrów i pojemność silnika niewiększą od 2 litrów. Producent mógł potem wprowadzić napęd na cztery koła, zmodyfikować aerodynamikę, doładować silnik i w taki sposób mógł uczestniczyć w rajdach na najwyższym poziomie. Razem można było wykonać 20 modyfikacji do swojego drogowego modelu.

To było rozwiązanie, które zrewolucjonizowało rajdy, pozwoliło takim producentom jak Seat, Hyundai czy Skoda bez większego doświadczenia wejść do rywalizacji z konkurencyjnymi maszynami.

Pierwsze kilometry WRC wykonało na Rajdzie Monte Carlo 1997. Jednakże na drugim odcinku Armin Schwarz, czyniący honor debiutu Forda Escorta WRC, zakończył jazdę na zboczu skalnym po wypadnięciu z częściowo oblodzonego zakrętu. Pierwsze samochody ówczesnych producentów były rozwinięciem ich aut Grupy A. Fordy, czy Subaru wyglądały podobnie, jednakże na zewnątrz Impreza WRC97 miała zupełnie inny silnik. Napawał on zachwytem i również tak jeździł. Piero Liatti wygrał Monte 1997.

Seat dołączył w 1998 roku, a Skoda rok później. Nie chcąc być okrutnym wobec Czechów, pancerna Oktawia WRC zapadła w pamięć bardziej od dwóch późniejszych modeli WRC: 206 i Focusa. Dwa lata po wprowadzeniu nowych przepisów w mistrzostwach uczestniczyło siedmiu producentów. Mistrzostwa stały się wtedy bardzo popularne i to był ich okres szczytu. Wurce były wszędzie i stawały się coraz szybsze.

U progu tysiąclecia dominację przejął 206 WRC, posiadający świetny skład załóg jak i doskonałych inżynierów. Maszyna z Velizy, która była za krótka do wymaganych przepisów, została wyposażona w dłuższe błotniki. Jak się okazało, 206 radziło sobie świetnie na każdej nawierzchni. Marcus Grönholm zdobył dwa tytuły w przeciągu trzech lat, a Gilles Panizzi był nie do złapania na asfaltach.

W kolejnym roku Korea zaistniała w cyklu Hyundaiem Accentem WRC, który okazał się ważnym graczem w tej grze. Mitsubishi natomiast, które radziło sobie świetnie Lancerem Grupy A, nie potrafiło zbudować konkurencyjnego samochodu WRC. Lancer WRC nie wygrał żadnego rajdu.

Wraz z kolejnymi latami, gdy technologie samochodów, szły do przodu, niektórzy producenci stopniowo przestały nadążać nad rozwojem czołowych ekip. Seat zakończył swój program po 2000 roku, Huyndai w trakcie 2003 roku. W międzyczasie PSA wprowadziło swoją drugą markę – Citroëna, która po dziś dzień dominuje na rajdowych trasach z Sebastienem Loebem. To właśnie takie zespoły jak Mitsubishi, Skoda i Peugeot nie mogły z nim nawiązać walki i zaprzestały startów w cyklu. Kryzys ekonomiczny oraz brak spodziewanych wyników pozbawiły mistrzostwa kolejnych producentów po 2008 roku – Subaru i Suzuki.

Przez ostatnie dwa sezony w WRC pozostały tylko dwa zespoły Forda i Citroëna. One również rozpoczną erę nowych rajdówek 1,6-litrowych. Swoją nową rajdówkę zbudowało Mini i w przyszłym roku pojawi się na rajdowych trasach. Pojawia się teraz pytanie, czy nowa generacja WRC przyniesie znów rozkwit światowych rajdów jak to było na przełomie tysiąclecia?

Poniżej przedstawiono zestawienie wszystkich producentów i ich rajdówek WRC wraz z latami startów:

Citroën: Xsara (2001-2006), C4 (2007-2010)
Ford: Escort (1997-1998), Focus (1999-2010)
Hyundai: Accent (2000-2003)
Mitsubishi: Lancer Evolution (2001-2003), Lancer (2004-2005)
Peugeot: 206 (1999-2003), 307 (2004-2006)
Seat: Cordoba (1998-2000)
Skoda: Octavia (1999-2003), Fabia (2003-2005)
Subaru: Impreza (1997-2008)
Suzuki: SX4 (2007-2008)
Toyota: Corolla (1997-1999)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *