Wytłumaczyć WRC: Intercom

System intercomu pozwala załodze rajdowej komunikowac się między sobą pomimo hałasu jaki panuje w samochodzie rajdowym. Matthew Wilson wytłumaczy nam jak działa ten system.

Samochód rajdowy jest bardzo hałaśliwym miejscem. Drogowe samochody są budowane tak, aby dźwięk nie przedostawał się do środka, natomiast w ekstremalnie „odchudzonych” ze zbędnych materiałów rajdówkach hałas trafia prosto do kokpitu. Na ten jeden wielki szum składa się praca silnika, turbosprężarki, skrzyni biegów, dyferencjałów oraz wydechu. Na rajdach szutrowych dodatkowy efekt dźwiękowy przypominający strzały z karabinu maszynowego powodują kamienie wylatujące spod kół. Pomimo takiego chaosu dźwiękowego, kierowca i pilot mogą się bez problemów komunikować poprzez system intercomu.

– „Hałas wewnątrz samochodu jest ogromny, szczególnie na szutrowych rajdach” – powiedział Matthew Wilson. – „Bez intercomu nie mógłbym słyszeć co dyktuje mój pilot, nawet gdyby krzyczał na cały głos.”

System składa się z małej skrzynki centralnej, zlokalizowanej między fotelami i zawiera dwa typy zestawu słuchawek. Wszystko połączone jest kablami przebiegającymi wzdłuż pasów bezpieczeństwa. Słuchawki zakrywają całe ucho, redukując przedostawanie się hałasu z otoczenia. Zamontowany jest także mikrofon z wbudowaną funkcją redukcji szumów.

– „Zestawy jest właściwie taki sam, mamy dwa typy słuchawek, ale używamy ich innych sytuacjach. Pierwszy zestaw jest zamontowany w naszych kaskach, których używamy na oesach. Drugiego zestawu słuchawek z mikrofonem używamy na dojazdówkach. Słuchawki w kasku są bardziej wyciszone na hałas.”

Po zakończonym oesie, załoga odpina swoje kable od wejścia, zdejmują swoje kaski i zawieszają je na specjalnych koszach, umiejscowionych na klatce bezpieczeństwa za fotelami. Potem podłączają i zakładają zestaw słuchawkowy na dojazdówkę. Tego samego zestawu załoga używa również podczas rekonesansu.

– „To ważne, aby niczego nie przeoczyć” – mówi Matthew o roli intercomu podczas rekonesansu. – „Na pierwszym przejeździe to kluczowe, aby Scott słyszał wszystko co mówię, gdy opisuję drogę. Potem tak samo ważne jest, abym słyszał to co on mi dyktuje. Intercom pozwala nam się koncentrować na naszych zadaniach, bez żadnych zakłóceń z otoczenia.”

Intercom pozwala również na kontakt radiowy z zespołem. – „Intercom ma tez inną rolę, używamy go do rozmowy z inżynierami przez radio zespołu, czy telefon samochodowy. Gdy potrzeba nam dłuższej porady używamy transmisji video. Na długich wyprawach możemy nawet połączyć iPoda, żeby słuchać kanałów radiowych. To pozwala nieco się zrelaksować. Szczególnie gdy jedzie się 160 kilometrów dojazdówki. Kilka lat temu w Japonii tak na przykład było.”

Czasami słyszymy o awariach tego systemu. – „Jeżeli coś się popsuje to jest to spory problem. Posiadamy zapasowy mikrofon, jest łatwy to wymiany, jednak jeżeli to coś poważniejszego to musimy czekać do serwisu i czekać na rozwiązanie problemu. Mieliśmy taki problem na przykład w Norwegii, gdzie intercom popsuł się tuż przed startem odcinka. Najważniejszą rzeczą jest, abym ja słyszał notatki Scotta, dlatego zamieniliśmy się kaskami, co wyszło nam na dobre.”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *