Wytłumaczyć WRC: Zawieszenie

Oto kolejny artykuł z serii Wytłumaczyć WRC. Tym razem Charles Hodge, inżynier w Pettera Solberga omówi zawieszenie w samochodach rajdowych.

Teoria

Amortyzatory są ważną częścią zawieszenia współczesnego auta WRC. Spełniają one trzy role. Po pierwsze, poprzez ruchy w gół i w górę pozwalają utrzymywać koło jak najdłużej w kontakcie z nawierzchnią. Po drugie, absorbują energię podczas jazdy przez doły i górki, zapobiegając uderzenia podwoziem. Po trzecie, kontrolują prędkość i zachowanie samochodu. To od nich w głównej mierze zależy balans samochodu.

Jak to działa

Zawieszenie obecnych samochodów WRC to jedna z ewolucji kolumny McPherson’a, w której zintegrowane są amortyzatory. – „W obecnych samochodach WRC wszystko mieści się w jednej części. Są w niej kolumna, sprężyna i amortyzator.”

1. Kolumna

– „Rolą kolumny zawieszenia jest rodzajem połączenia, które trzyma koło względem reszty samochody. To również pozwala zamontowania sprężyny i amortyzatora razem. Kolumnę tworzą dwie pionowe rury, które poruszają się w górę i w dół, jak w teleskopie. Różnice między ściśniętej i luźnej kolumnie pozwalają kontrolować ruchy zawieszenia.”

2. Sprężyna

– „Sprężyna kontroluje siły. Gdy się ją ściśnie, siła ją rozciąga. W samochodzie WRC przypadają dwie sprężyny na kolumnę. Pierwsza ma utrzymać masę samochodu, a druga pomocnicza ma redukować luzy i zatrzymywać zbyt gwałtowne ruchy. Główna sprężyna jest przymocowana do ramy i możemy dzięki temu redukować wysokość zawieszenia. Gdyby zawieszenie składało się tylko ze sprężyn, to samochód cały czas by się kołysał. Sprężyny nie absorbują energii.”

3. Amortyzator

– „Trzecia część to sam amortyzator. W samochodzie Pettera używamy tych produkowanych przez Reiger Racing. Amortyzator wypełnia olej z tłokiem, co pozwala na ruchy w górę i dół. Seria podkładek pozwala na szybkie ruchy tłokiem. Zaabsorbowana energia zamienia się ciepło, dlatego amortyzatory z są bardzo gorące. Drugi cylinder podłączony do amortyzatora zawiera rezerwę oleju i pomaga zaabsorbować większe uderzenia. W nim jest też gaz po ciśnieniem (najczęściej azot), który zapobiega spienieniu oleju. Piana może obniżyć funkcjonowanie amortyzacji.”

Dostosowywanie

– „Zawieszenie może być dostosowywane do kierowców. Poprzez ustawienie odpowiednich sił, można kontrolować odbicia (kiedy amortyzator się wysuwa) i dobicia (kiedy amortyzator jest ściskany).”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *